Svar: Optøning i vandbad

10. november 2018

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sarah

Tak for dit brev :) Det er rigtig fint du skriver, og jeg vil gerne fortælle lidt om retningslinjerne for frysning og optøning af babymad :)

Det anbefales, at du afkøler maden hurtigst muligt efter tilberedning, og at du deler maden op i små portioner, som passer til den mængde, som din dreng normalt kan spise. Portionerne sættes i køleskabet til de er kolde og kommes derefter i fryseren.

Du bør bruge emballage, som er beregnet til at fryse mad ned i. Du skal her være opmærksom på at isterningebakker nogle gange kun er beregnet til vand og ikke fødevarer, hvorfor de ikke bør bruges. Men det lyder som om, at de bøtter du har købt er til babymad, og det er super :)

Babymad kan max holde sig i fryseren i en måned, og temperaturen skal være på minus 18 grader eller koldere.

Det anbefales, at du optør kød og fisk i en skål i køleskabet. Hvis det skal gå hurtigt, så kan du opstå i en plastpose i koldt vand. MEN optøning i varmt vand anbefales ikke, på grund af risikoen for bakterievækst.

Det anbefales, at du optør frugt og grønt direkte i gryden, og at du koger det op, før du serverer det. På den måde bevarer du smag, vitaminer og mineraler bedst.

Du bør ikke genfryse mad, som har været optøet. Og mad der har været frosset, og som ikke spises, skal kasseres...

Når din dreng bliver gammel nok til at spise kød og fisk i sin grøntsagsmos, så vil det være godt, hvis du optør dette i køleskabet og tilsætter det mosen i gryden og lader det kogte med i 5 minutter.

Jeg vil anbefale dig, at du koger grøntsager, blender dem til mos - og fryser dem ...

Annonce

... og først tilsætter mme og fedtstof lige før servering. Det vil sige, at du laver en grøntagmos, fryser den ned i en beholder beregnet til formålet, tager det op du skal bruge, varmer mosen direkte i gryden, og hvis der skal kød eller fisk i, så lader du det koge med i 5 minutter. Slukker for varmen, og her kommer du så mme og fedtstof i maden, og retten er serveringsklar...

Du kan godt selv lave frugtmos og mos af bær - og det kan godt fryses ned. Du kan med fordel varierere mellem friske og frosne frugter og bær. Det kan holde sig i køleskabet et par dage, så du behøver ikke nødvendigvis fryse det. Du kan også købe frugtmos på glas beregnet til babyer i forskellige aldre - det kan være praktisk i hverdagen og giver naturligt også mulighed for mere variation:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så der skal laves lidt om på den rutine du har lige nu - du kan sagtens bruge grøntagsmosen og frugtmosen, som du har lavet, men det skal ud af bøtten og opvarmes direkte i gryden og koges op :) Og fremadrettet vil det være rigtig godt, hvis du først tilsætter mme og fedtstof til grøntsagsmosen, før den bliver serveret :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om hvordan - jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter, og guides igennem fra 4-18 måneder. Der er også et fødevareleksikon, hvor du kan slå op, hvad din dreng må få eller ikke få, hvornår og hvordan, ligesom du kan læse om frysning, optøning, opbevaring osv. I den nyeste udgave står der 3. udgave, 1. oplag 2018 i kolofonen... :)

Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig